Logopeda
KĄCIK LOGOPEDY
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Mowa wpływa także na powodzenie dziecka w szkole. Rozpoczynając naukę w klasie pierwszej dziecko powinno już wymawiać wszystkie głoski prawidłowo i mieć taki zasób słów, który umożliwi mu poprawną pod względem logicznym i gramatycznym komunikację z nauczycielem i rówieśnikami.
Jeśli tak się nie dzieje wskazana jest terapia logopedyczna. Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony zostanie tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza. Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 roku życia i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię logopedyczną trzeba włożyć dużo więcej wysiłku.
Terapia logopedyczna w naszej szkole skierowana jest głównie do uczniów klas I-III ( ale nie tylko) i jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Dzieci pracują w małych grupach, a podczas zajęć panuje miła i przyjazna atmosfera.
Szkolny gabinet logopedyczny wyposażony jest w stosowne do wieku i zainteresowań dzieci pomoce logopedyczne (wiatraczki i dmuchajki logopedyczne, labiogramy, zestawy dydaktyczne, karty i gry logopedyczne).
Joanna Kostecka – logopeda
CELE TERAPII LOGOPEDYCZNEJ:
- Wywoływanie oraz utrwalanie głosek prawidłowych.
- Korygowanie wad wymowy.
- Usprawnianie zdolności komunikowania się.
- Usuwanie wad i zaburzeń komunikacyjnych.
- Kształtowanie starannej wymowy (w tym ćwiczenia dykcji i płynności w mówieniu).
PODSTAWOWE ELEMENTY TERAPII LOGOPEDYCZNEJ PODCZAS ZAJĘĆ:
- Ćwiczenia sprawności narządów mowy tzw. gimnastyka buzi i języka.
- Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne.
- Ćwiczenia słuchowe w tym słuchu fonematycznego.
- Ćwiczenia w rozumieniu i nadawaniu mowy (w tym ćwiczenia artykulacyjne).
PORADY DLA RODZICÓW:
DRODZY RODZICE!
1. Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
2. Przeznaczcie 10 – 15 minut dziennie na ćwiczenia logopedyczne.
3. Dziecko ćwiczyć można wszędzie: w domu, na spacerze, podczas każdej domowej czynności.
4. Korzystajcie z zestawów ćwiczeń, pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem – ćwiczcie język, wargi i żuchwę.
5. Zwracajcie uwagę na wymowę dziecka, ale nie korygujcie wymowy przy kimś.
6. Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.
7. Pozytywnie motywujcie, nagradzajcie postępy i wspierajcie swoje dziecko w osiąganiu sukcesu.
8. Zalecone ćwiczenia należy CODZIENNIE utrwalać w domu, ponieważ bez zaangażowania rodziców w ćwiczenia z dzieckiem w domu niemożliwe będzie osiągnięcie założonego celu terapii.
ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH DO WYKORZYSTANIA W DOMU: